-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48110 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

شرح و تفسير آية 10 بقره را با توجه به واژة مرض بيان نماييد؟

يكي از گروههايي كه در صدر اسلام در شهر مدينه وجود داشت و آيات فراواني در مورد آنان نازل شده است، منافقان هستند. آيات 8 تا 20 سوره بقره در مورد منافقان است. آيه 10 آن ميفرمايد: في قُلوبِهِم مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضـًا ولَهُم عَذابٌ اَليمٌ بِما كانوا يَكذِبون; در دلهاي آنان ]منافقان[ يك نوع بيماري است، پس خداوند بر بيماري آنان ميافزايد و عذاب دردناكي به خاطر دروغهايي كه ميگويند در انتظار آنان است. انسان تركيب يافته از جسم و روح است. همان گونه كه جسم او به غذا نياز دارد، روح او نيز به غذا نيازمند است، و همان گونه كه جسم او بيمار ميشود، روح او نيز بيمار ميشود. يكي از بيماريهاي روحي، بيماري نفاق است. منافق يعني انسان دو رو، كسي كه گفتار او با آنچه در دل دارد، مخالف است و مكنون قلبي خود را پنهان كرده و غير آن را اظهار ميدارد.

پس در قلب و روح منافقان بيماري است و در ظاهرِ اسلام و ايمان را اظهار ميكنند، و در درورن جانشان به خدا و نبوت و معاد ايمان ندارند و به سخنان خداوند و پيامبر گوش نميدهند و هشدارهاي خداوند و نصايح پيامبر در آنان اثر نميگذارد. لذا خداوند آنان را رها ميكند، و اين رهايي خداوند موجب ميشود تا بيماري روحي آنان افزايش يابد. در قيامت عذابي دردناك در انتظار آنان است، چون دروغ ميگويند و دروغ سرماية اصل منافقان است.( ر.ك: منشور جاويد، آيت اللّه جعفر سبحاني، ج 4، ص 9 به بعد، انتشارات توحيد / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 92 ـ 106، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.